fredag 30. mars 2012

"Brødrene fra Iron House" av John Hart





En gammel mann skal dø. Når han er borte, vil Michael være fritt vilt. Og kvinnen som bærer hans barn, vil føre jegerne til ham. Ved guttehjemmet Iron House får to foreldreløse brødre lære at livet er noe man må slåss for. Skjøre, lille Julian overlever bare fordi storebroren Michael er fryktløs nok til å beskytte ham og ofre seg når et brutalt drap ryster institusjonen. På rømmen i New York tas Michael inn i varmen av en beryktet mafiaboss, og blir etter hvert så fryktet på gaten at han sjelden trenger å ty til våpen for å sette seg i respekt. Men etter to tiår i brutalitetens og voldens tjeneste, treffer han Elena. Drømmen om en ny begynnelse, et familieliv som han selv og Julian aldri fikk oppleve, oppfattes imidlertid som et svik av mafiaens nye overhode, og nok en gang må Michael flykte for å beskytte sine nærmeste. Denne gangen bringer flukten ham tilbake til fortiden - til gjenforening med Julian, men også til en verden av hensynsløst politisk maktspill, svimlende grådighet og livsfarlige ambisjoner. Til den brutale arven fra Iron House.

Tidligere denne måneden dukket denne boken opp i postkassen min, sendt til meg fra Font Forlag. Jeg fikk en følelse av at dette var en bok med litt dystre undertoner og slike bøker er jeg egentlig ikke så glad i. Men siden jeg er en "skap-mafia fan" bestemte jeg meg for å lese boken allikevel. 

Jeg startet på søndag og har mer eller mindre gått med bakoversveis og nesa i boka siden da. Komplett umulig å legge fra seg og helt fantastisk. Genialt fantastisk!! Spenningen er intens fra første side, det skjer noe hele tiden, ingen uthaling av tid, men istedet overraskende vendinger og en avslutning som ga meg gåsehud og en liten klump i halsen.

De dystre undertonene er der, ja, men må være der for å komplettere historien. Selv om enkelte av scenene i boken er intense og voldelige klarer forfatteren å få oss til å forstå at dette er en nødvendighet for boken. Han har en utsøkt måte å skrive på og jeg vil også benytte anledningen til å si at oversetteren av boken har gjort en  god jobb.

Anbefales!!!

8 kommentarer:

  1. Denne hørtes ut til å være en fin bok. Jeg skriver den opp på leselista mi!

    Takk for tips!

    SvarSlett
  2. Oi oi oi, kjempebra anmeldelse:) Gleder meg nå villt til å lese boken:)God helg!:)

    SvarSlett
  3. Høres ut som en bra bok:)

    SvarSlett
  4. Et kjempegodt boktips Anette, Jeg twitrer det ut til mine følgere i dag og selvsagt til Font forlag. Takk for bidraget :)

    SvarSlett
  5. Denne omtalen har jeg ikke gått med meg og boken er på ønskelisten min. Tusen takk for fin omtale,Anette:-)

    SvarSlett
  6. Denne boka høres utrolig spennende ut, så den havner nok på en kommende leseliste! Akkurat nå er den "full", så lenge det varer! Flott innlegg!

    SvarSlett
  7. God omtale, - eg er enig i at "Brødrene fra Iron House" er ei bra bok!

    SvarSlett
  8. Artig med bøker som overrasker. Fint innlegg.:)

    SvarSlett